<< jOm foLLoW Ana >>

Wednesday, December 8, 2010

Ya Allah!! Jauhkan ini dAri kAmi sEmua......

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Ucapan salam dari ana kepada kepada seluruh umat islam dan kali ini kita mintaklah kepada Allah supaya diJauhkan daripada perkara2 yang bisa membuatkan hati kita ini menjadi rosak atau mati....Seterusnya ini adalah perkara yang ketiga Dan keempat yang boleh menjadikan hati kita menjadi rosak atau mati..........


#3. memBuat amalan tapi tidak ikhlas kerana Allah. 
 #4. Makan rezeki daripada Allah tetapi tidak mahu mensyukurinya.

Kadang-kadang seronok kita melakukan amalan kebaikan...... mungkin kita dengan bangga nya ingin menonjolkan amalan kita itu kepada dunia sebab kita sudah melakukan amalan kebaikan yang jarang orang lakukan.... nanti dulu sebelum berfikiran sedemikian  check dulu untuk apa kita buat kebaikan ni.....dan kepada siapa pula kita buat amalan ni.... mungkin kita tidak sedar bahawa niat kita tu kearah lain bukan kearah Allah ....jadi apa yang perlu ialah tanya diri kita bak kata orang tepuk dada tanye lah iman kamu tu bukan tanye nafsu kamu tu.......kan...Nabi kita pun berpesan bahawa " Setiap perkara itu dimulai dengan niat."

Makan rezeki Allah tetapi tidak mahu mensyukurinya......amboih banyak cantek dah la makan dekat rumah aku tidur di rumah aku....semua aku bagi free je tak kena bayar pun....terima kasih pun tak ucap.....haiesysss.....
tu la kita kena tau bersyukur walaupun kita ni susah macam mana pun.....kena bersyukur......ini kan salah satu daripada rukun iman iaitu Percaya Terhadap Qada' dan Qadar Nya kepada kita.... jika kita yakin terhadap Allah tentu kita akan sentiasa berasa cukup dengan apa yang ada....
Banyak berpunca hati rosak kerana tidak redha dengan pemberian Allah. Tidak puas hati dengan bahagian yang Allah tetapkan kepada dirinya. Setiap ketetapan diri itu terjadi sesuatu itu dengan kehendak Allah. Namun bila tidak boleh menerima ketentuan tersebut maka itu yang timbul rasa tak puas hati dan macam-macam lagi. Rasa tak cukup dan dengki bahkan timbul sifat tamak dan haloba.Oleh itu kita mesti sentiasa bersyukur terhadap apa jua pun rezeki yang kita dapat....bukan yang haram tetapi yang halalan toiyiba lah........

0 comments:

Post a Comment

Kepada semua pengunjung blog ana, anda boleh tinggalkan link anda dibawah ini supaya ana mudah untuk menjejak kembali ke blog anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...